Pages

Tuesday, June 25, 2013

Jalan-Jalan Surabaya - Gunung Bromo - Jawa Timur - Part 2

Day 3 – 9 March 2013

Bangun pagi dan sarapan seawal 7 Pagi..Sarapan di Padi City Resort. Sedap kuah sotonye…Nyum Nyum…Makan ditemani pemandangan Gunung Arjuna dan sawah padi..Belakang hotel ada taman dan kolam renang…leh pegi jalan-jalan situ..main-main buai ke…

unik cawan pakai tempurung kelapa je

tempe, begedil n telur

kuah soto dia

nice kan tempat sarapan dia

menikmati pemandangan sambil makan

my family tengah melantak

Lepas makan kami teruskan perjalanan ke Sendang Biru. Sebelum itu singgah di masjid Pesantren Salafiyah Bihaaru Bahri Asali Fadlaailir Rahmah!~ Fuhh semput aku nak menyebut nama dia panjang sangat…Dikatakan masjid ni dibuat oleh Jin dan siap dalam masa sehari je..Tapi binaan masjid ni telah ditambah menjadi 11 tingkat. Tapi Cuma satu..sebab dia masih dalam pembinaan jadi banyak habuk dan debu kat lantai. Tapi dia tulis ‘Suci’ Jadi kita kena buka kasut.

Salah satu jalan masuk. Banyak kot tempat masuk.

Rase macam main semunyik2 dalam masjid. Pening besar sangat.

Jalan-Jalan sampai blur. Mane satu tempat nak solat. Ke semua tempat leh solat huhu?

Pengantin dah basi

Tapi rasa nak citer sikit la..Kebanyakan musholla (surau/masjid) kat sini agak sedikit kotor..Macam tak berjaga..Maybe takde sumbangan untuk menjaga musholla tersebut. Jadi ape yang family aku buat..Kami akan cuba jamak solat dari Hotel ataupon sampai hotel awal untuk kami solat di hotel. Sebab rasa tak berapa selesa sikit nak solat di tempat yang kurang bersih. Rata-rata tempat solat di sana seblum masuk ke tempat wuduk kita kena lalu macam kolam..Tapi masalahnye air kolam tu kotor…jadi aku terpaksa jengket-jengket tanak kena air kolam tu..Tapi terkena jugak..adoila..maybe reason dia untuk membersihkan kaki..Tapi masalahnye air tu kotor huhu..Better solat di hotel dulu ok..ataupon sampai di hotel awal sikit..Kalau tak sempat terpaksa benti mane-mane la..

Selepas tu kami teruskan 3 jam perjalanan ke Sendang Biru ataupon kat situ ade Pulau nama dia Pulau Sempu. Tempat ni Abah aku cakap cantik sebab ade lagoon dalam pulau..Tapi nak pergi ke situ haruslah menempuh Lumpur yg sedalam betis kita selama 3 jam kalau tak hujan..Kalau hujan 5 jam…sejauh 3km kena jalan kaki…Lepas tu baru jumpa Lagoon/Danau yang sangat cantik ni.

Perut Lapo jadi kami melantak dulu kat area situ. Makan Ikan Bakar Tuna & Ikan Bandeng. First time I makan Ikan Tuna. Selama ni bagi kucing je makan Tuna. Sedap rupenye tuna ni. Rase dia manis sikit. Ikan Bandeng plak aku tak suka sebab rasa macam Ikan Tongkol.

Lepas tu setelah berdiscuss ngan Pak Supir. Sebab masa dah lewat jadi tak leh sampai Pulau Sempu tu. Kalau sampai pon dah malam kena bermalam sana. Masalahnye trip dah diatur. Jadi terpaksala membatalkan hasrat nak pegi Lagoon tu. Bapak aku frust sebab dia nak sgt tgk lagoon tu. Kesian dia. Takpela maybe satu hari nanti. Jadi sebab dah sampai kami pusing-pusing naik bot je la. Senang kami tak payah bayar sebab semua dah masuk kira. Jadi Pak Supir yang uruskan.

Ni la dia Lagoon tu..Cantik kan!! source from Google

Bersedia nak jalan-jalan keliling pulau

Biru Kehijauan mata memandang

Ewah Makcik yang depan tu

Bot-bot Nelayan

Kanak-kanak riang

Cantik air kat pulau tu. Biru kehijauan…Boleh benti jap kat pulau sempu tu. Alang-alang dah benti mandi terus laaa hahaha~ Memula aku tanak mandi. Nak main-main air je. Tapi pandai adik aku ngan suami aku baling-baling air. Abes basah..dan sudahnya kena la aku mandi..Adoi..aku bukan ape..aku suka je mandi kat pulau ke sungai ke ape ke..Cuma pompuan so malas nak tukar baju pastu nak kena cari tempat perlindungan. Lelaki tak kesah memana boleh huhu…Boat man tu tinggalkan kami 30 minit. Dah setel mandi aku sms pak supir suruh amik kitorang..ahahha dia ade bagi no. tapi aku tak reti nak cakap. So sms pak supir je la lagi senang kan…

Petang tu kami tengok Sunset di Pantai Goa Cina..Lebih kurang Bali pemandangan kat situ..Kuat betul ombak dia dan tengah aku pose sana sini. Tak sempat nak lari abes aku kena simbah T_T…Habis basahhhhh

Kan aku dah cakap? Gambar menceritakan segalanya. Memang tak sempat nak cabot. Basah T_T

Last tengok sunset kat Bajul Mati @ Buaya Mati…Lepas tu semua tertido masa perjalanan balik ke Malang..Singgah makan di Warung Tepi Jalan..Makan Pecel Lele, Bebek, Ayam & Tempe..Biasala makanan sana. Tapi serius yang ni sedap. Lele dia garing gile and sambal pon sedap…Semua sekali harga RP91500 atau pon dalam RM30 la..Tak sangka warung tepi jalan pon sedap ye. Mak siap belajo lagi cara nak wat sambal dia..Huhuhu

Lele Goreng

Bebek Goreng

Tempe Goreng

Lapo nampaknye budak yg tudung coklat tu

Sampai hotel bersihkan diri n terus tido. Tapi sebelum tido ade bunyi pelik yang buatkan aku terus melompat ke suami aku. Takot aku. Tatau bunyi ape..Rupenye esok aku tanye org hotel..Rupenye tu bunyi Po’Ke..Cicak yang sangat besar tu…Arghhh aku dah la penakot cicak..nasib dia tak muncul semalam..Cuma dengar bunyi jerk..Kalau tak mmg husband aku la kena jadi penyelamat..Hahhahaah…

End of Day 3

Day 4 – 10 March 2013

Check out Padi City Resort n terus pergi ke Candi Jago Peninggalan Kerajaan Majapahit. Banyak candi tapi kami pilih satu je la..lebih kurang sama je semua…

Singgah di Ladang Apel di Poncokosumo. Ni sikit je sebagai mukaddimah. Nanti kat Batu kita boleh petik dan makan sepuas hati Apel ye…

Sepanjang perjalanan kelihatan kobes, kentang daun bawang dan banyak lagi tanaman sayuran lain. Ditanam kat lereng-lereng Pergunungan Ngadas. Jadi nampak hijau je..cantik…Lalu kat Teletubbies Hill dari atas. Nanti masa kita pergi Gunung Bromo barula kita boleh bergambar kat Teletubbies Hill tu. Kira kita berjalan mengelilingi dia la ni…Nampak orang kecik je kat bawah macam semut hehe…Lepas tu singgah jap kat Tasik Ranupale…

Bawah tu Jalan dari Gunung Bromo ke Teletubbies Hill...Kecik je kan dari atas

Tasik Ranupale

Akhirnya pukul 6.45 petang sampaila kat Ijen View Hotel. Malam tu kami makan ringan je pasal tadi makan lunch lambat.  Makan malam Terang Bulan (Apam Balik kalau kat Malaysia), Murtabak dan Kolton (meat ball)..Beli snek sikit-sikit kat mini market pasal esok kena bangun pagi kol 3.45 pagi untuk pergi Kawah Ijen..Antara kawah gunung berapi yang cantik kat Indonesia…

Ni la Murtabak dia. Pelik sikit dari murtabak kita sebab dia goreng dalam minyak yang banyak.

Murtabak sedang berenang dalam minyak

Ni la Terang Bulan atau apam balik kat Malaysia. Macam2 filling ade..Pilih je n bayar OK

End of Day 4

To be Continued Part 3 - Pengalaman Mendaki Kawah Ijen dan Gunung Bromo. Mencabar bagi aku yang semput huhu. Stay Tune...