Pages

Thursday, December 26, 2013

Jalan-Jalan Surabaya - Gunung Bromo - Jawa Timur - Part 3

Dah hampir setahun trip ni..tak sempat nak update..bende ni dah ade dalam draft bape bulan dah hahaha..akhirnye siap gak..anggap je la ni #throwback ye..Perasaan jugak banyak org search pasal nak g Surabaya n Bromo. So entri ni khas untuk anda. Enjoy moga-moga boleh plan nice vacation =)

Day 5 – 11 March 2013

Hari ni kami nak pegi Kawah Ijen. Jarang ye orang pegi Kawah Ijen ni. Banyak orang pegi Bromo je. Kawah Ijen ni merupakan kawah gunung berapi yang masih hidup lagi ye. Tapi tak la aktif sangat. So banyak la perlombongan sulfur kat situ.
Bangun Seawal 3.45 Pagi n siap solat subuh semua. Semalam Pak Aidey (tourist guard kami dan juga owner travelife yg kami hire ni) dah pesan kat Hotel bagi tapau semua sarapan pagi kami. Pasal tak sempat. Bertolak pukul 4.30 pagi. Perjalanan lebih kurang 2 jam untuk sampai dekat bawah tu. Ape lagi dalam van tido la kan kroh kroh kroh sebab nak dapatkan tenaga yang cukup untung Hiking nanti. Kih Kih Kih dah la aku semput. Boleh ke ni? Cuak gak sebab selama ni mengelak je kalau kawan-kawan ajak daki gunung. Bantaikan sajoooo

Sampai dalam kol 6.30 pagi, kita sarapan dulu sebelum pape ye. Hotel bungkuskan Nasi Goreng, telur goring, sate ayam, buah dan air oren. Kat situ dah rase sejuk-sejuk. Pakai sweater siap-siap. OK lepas tu dah boleh hiking. Tips jangan bawak barang berat-berat sangat kang tak larat nak naik atas. Pastu kasut pakai kasut hiking n sport ke. Baru tak sakit kaki.

Start Hiking kol 7.00 pagi. Pak Aidey teman naik atas. Dia dah bape kali dah naik atas. Org Malaysia takde yg nak pegi sini. Sebab kena hiking. Malas katanya. Banyak pegi Gunung Bromo.Wah agak mencabar juga nak sampai ke atas ye..Cerun tinggi woahhh…semput aku. Mak plak sakit kaki. Nasib ade  geng, semput n sakit kaki hahaha. Tapi takper berkat sokongan pasangan masing-masing kami pasti berjaya.

Sulfur yg diangkat dari kawah nun jauh di atas

Sepanjang perjalanan naik ke atas. Ntah berapa kali la aku stop. Pit stop setiap 200 meter. Kalau cmtu bape kali nak sampai? Masa stop-stop tu, jeles plak tgk pekerja lombong yg turun naik atas slumber je. Dah la bawak bakul yg ade isik sulfur yg berat tu, lepas tu pakai selipar jepun je. Aku yg pakai sport shoe jenama Nike yg beli RM300 tu pon asik2 mcm nak tergelincir. Dia slumber je weh sambil isap rokok. Salute la guaaa same pakcik tu. Ade penanda tau bape ratus meter dah kita jalan keatas. So senang la nak aim bila nak pengsan hahaha.

Eceh larat ke tuuuu

Stop lagi huuuu

Nampak tak tu ape...Tu pulau Bali..leh nampak dari atas ni..Cantik

Ingatkan dah sampai..Sekali ade lagi 1km naik atas zzzzz. Ni tempat diorang timbang sulfur.

Tak boleh beli ye. Tak lepas bawak balik kapal terbang. Dah siap ukir macam2 bentuk untuk menarik perhatian kita tu

Cewah cik abang kita

Sempat lagi tu...konon2 tgh keje bila nampak pencawang huhu

Ok malas nak citer panjang. Sampai kat puncak dalam 2 jam 15 minit  sejauh 3km ++ hiking. Eceli masa dah nak dekat sampai tu. Kita boleh bau sulfur kuat sangat. Pastu angin plak bertiup kencang. Pak Aidey bagi mask suruh pakai. Pakai dalam 2 lapis gitu. Sweater dan sarung tangan jangan lupa pakai. Sebab bau sulfur sangat kuat. Kabus tebal kiri kanan. Kena pegi pagi. Kalau petang ke dah tak nampak dah.

Sampai kat atas tu sejuk gilaaaaaa..angin kuat nak mampos rase macam nak melayang…aku n adik aku automatik terbatuk-batuk n sampai kua hingus.. Bau sulfur tak payah cite la kuat n masam bau dia. Adik aku sampai muntah. Aku plak terus cari ubat semput n makan kat situ gak sebab dada dah rasa semacam, Bukan main dahsyat lagi penangan sulfur untuk org yg tak biasa ni. Tgk pekerja sulfur tu rilex je.

Mcm tak sedor diri..Padahal baru lepas makan ubat ok la sikit..kalau tak ntah2 dah pengsan

Kena tunggu angin tiup baru dapat tengok Kawah yang cantik berwarna biru turquoise tu. Pekerja sulfur ambil sulfur kat bawah tu la. Kata Pak Aidey, kalau pegang air tu rasa suam-suam n tangan akan jadi gatal. OoOo ye ke aku ingat panas mendidih huhu. Camne la pekerja sulfur tu rase ye. Gaji diorang Cuma Rp150000 je dalam RM50 sehari. Kesian kerja berat tapi gaji ciput je. Takpe kerja tu halal. OK kitorang tunggu angin tiup n cepat2 snap gambo bersama. Tak larat nak lama2 walaupon pemandangan cantik. Masa kitorang pegi kabus banyak sangat. Ada org pegi Pak Aidey kata untung, sebab takde kabus. So clear view dia dapat. 45 minit je kat atas.

Dalam kol 10 kitorang turun. Turun laju je. Sejam je amik masa. Kol 11 dah sampai hahahahha. Tapi baju kitorang bau sulfur. Busuk gilaaaaa. Tips lagi satu, pakai la baju yg agak2 korang tanak pakai dah. Pasal sampai sekarang sulfur tu bau lagi walaupon dah berkali2 basuh n berbulan2 dah. Masih melekat lagi.

Kami berjaya menawan Ijen hhuhu!

On the way balik, lalu kat sungai yg datangnye dari air gunung berapi…Wah bukan main lagi air sungau tu biru kehijauan. Janganla mandi ye. Kang gatal. Sampai hotel dalam pukul 1. Mandi n solat. Pastu check out pukul 2. Mmg dah bgtau hotel mintak check out lambat sikit. Singgah minum petang n makan bakso dekat RnR ala macam petrol pam la di Bandar Paiton. Makan Roti Maryam (roti canai rupanya) untuk lunch jugak. Pastu beli goring-gorengan makan dalam kereta.

Roti Maryam

Bakso sedappp

Bertambah dedua orang ni

Perjalanan diteruskan sampai la ke Hotel Bromo Permai pada pukul 7.00 malam. Hah kalau nak tau aku dah pernah pegi sini masa kecik dalam tahun 1991 gitu. Hahahah aku tak bape ingat sangat tapi ade satu kejadian yg aku paling ingat kat Hotel tu. Nanti aku ceritainnn. Hotel ni famous sebab paling dekat dengan Gunung Bromo. So senang la kan nak g Bromo nanti. Kena tido awal gak pukul 3.00 pagi dah kena bangun n pukul 4 bertolak untuk Bromo Tour esok. Subuh dekat sana.

End of Day 5

Day 6 – 12 March 2013

Pukul 3 pagi da dikejutkan oleh org tour. Bangun n bersiap. Tak mandi pon sejuk bangattttt. Katanya airnye udah di pasang heater tapi sejuk mcm air batu. Sudahnye mmg aku tak mandi huahahah. Ala tak masam pon sebab tido tak berpeluh langsung. Hotel mmg takde air cond or kipas sebab tido pon mcm dlm air batu. Lantai semua sejuk.

Pukul 4 bertolak ke Penanjakan untuk tengok sunrise. Kitorang naik Jeep tau seramai 5 org duduk di belakang. Driver dia nama Jatur.  Ajim n Pak Aidey dok depan. Solat subuh di sana. Tips. Bawak sejadah n kain telekung sendiri sebab musholla dia kecik gila n berpasir. Telekung pon takde. So better bawak sejadah or tikar lagi senang.

Sampai atas sejuk gilaaaaaa. Nasib la pakai 5-6 lapis baju. Seriyes tak tipu. Terlalu sejuk sampai berlapis-lapis pakai. Pagi mmg sejuk dah masuk tengah hari nanti dia start la panas. Masa hari kitorang pegi tu ramai sgt org. Aku da la pendek. Susah plak nak berdiri ramai-ramai tgk sunrise kat situ. Rupanya hari Nyepi diorang. So liburan la g bercuti-cuti. Tips lagi satu, beli je terus souvenir di Penanjakan tu macam muffler or t-shirt. Situ lagi banyak yg menarik n cantik2. Menyesal tak beli aritu sebab igtkan ala sempat punye. Sekali berebut2 tak sempat nak shopping. Shopping muffler je sebab sejuk sangat. Rp20000 jadila kan dalam RM6 je murah. Yang jual tepi-tepi hotel n dekat mount bromo tak cantik sangat t-shirt dia. Yang dekat Penanjakan tu mmg cantik. Cerita pasal sunrise plak. Sayang tak nampak sangat sunrisenye. Nampak la macam silau-silau cahaya.

Lepas sunrise, singgah tengok Mount Batuk dari atas tempat tinggi. Slumber suruh driver benti jap sebab nak tgk view sat n amik2 gambar. Gambar lompat mmg wajib dalam kamera kitorang hehe.

Pasangan Romantik..Pfffttt

Gunung Bromo dari jauh

Teruskan perjalanan ke Bromo. Bromo mcm aku cakap, aku penah sampai masa tahun 1991 ke 1992. Aku kecik lagi umur 5 tahun huhu. Ingat tak ingat sangat la. Yang aku ingat aku semput hahaha.

Bersempit-sempit kat blkg..Amboi seronok ko ye ajim dok depannnn

Sampai je sana kuda-kuda dah terus kerumun. Eh tapi dalam gambo ni seko je la plak hahaha. Mahal Rp100,000 sorang. Tapi jgn ambik terus bagi yg malas jalan kaki tu. Tawar dulu sampai separuh ke baru ambik. Mak tinggal dengan Pak Aidey, pasal nanti ade mendaki naik tangga. Mak tak larat. Pasal smlm dah hiking kan. Yg lain semua pergi nak daki Gunung Bromo.

Memula jalan kaki dulu, kuda still ikot paksa nak suruh kita ambik dia. Last2 nak dekat baru ambik. Sebab aku da start penat n dah start dah curam sikit. Rp20000 dia bagi hahahha akhirnya bagi gak murah. Aku, diyana n ajim naik kuda. Abah n hubby tukang shot gambo kami lalalalaa~

Kuda hantar sampai dekat bawah tangga tu. Naik tangga sendiri ye. Takde kuda-kuda. Kang roboh plak. Tangga tengok dah tuka baru, lain dengan tahun 1991 punye.

Ala teciknye budak tu..Hingusan sangattt

Start mendaki tangga pukul 7 pagi. Semput punye pasal. Banyak pit stop, sampai jem jalan aku wat hahaha. Pukul 8 pagi baru sampai atas. 250 steps anak tangga je. Ewah je konon tu pon aku semput. Ingat dulu kecik-kecik abah dukung, sekarang ni abah ckp “suruh suami ko dukung”. Hehehehe =P

Gambar dulu. Kesian budak tu penattt...

Dan kena dukung oleh abah Yahoooo. Tapi skrg abah tanak dukung. sob sob sob

Sampai atas cuak jugak, sebab jalan kat atas tu sempit betul2 tepi kawah tu. Dah tu safety kurang, penghadang dah roboh, kalau orang tolak mmg Bye Bye Bye la aku jatuh terus dalam kawah tu. Kawah tu still aktif tapi tak berapa la. So nampak la asap-asal sulfur. Cantik lagi Kawah Ijen sbb warna biru, jadi readers sekalian jgn lepaskan peluang pergi Kawah Ijen tu. Pengalaman yg tak dapat dilupakan sampai bila-bila.

Ramai bebenooo

Beza kan zaman dulu takde orang...

Laki aku amik gambo couple yg romantik tersebut. Yela romantik la kita deting tgk wayang. Dia deting tgk kawah gunung berapi hahahaha!

Disebabkan aku ada imaginasi yang tinggi, aku pikir macam2. Kalau jatuh cmne la ni. Suddenly jadi gayat wakakakaka. Terus mencangkung je sampai ade org indon ni tego aku “Mbak kenapa Mbak”…Nampak sgt ke weh aku gayat? Wakakak…Jalan pon dah mcm itik je sebab aku tanak bangun. Wakakaka aku mmg takot tinggi. Maafla ye.

Dan rupanya ade gambo aku cmni gak masa dulu. I have no idea rupenye aku wat cmni gak dulu. What a coincidence hahahah!

Amik gambo semua. Siap lakonkan semua ape yg dibuat tahun 1991 dulu. Ntah la. Bapak aku yg ingat. Aku tak ingat. Dalam kol 8.15 turun. 15 minit je kat atas hhuhuhu. Turun kejap je. Sampai ke jeep dalam pukul 8.30 pagi. Mak dah selamat shopping 5 helai baju Rp100,000 sahaja. Tapi tak cantik sangat. Boleh la dari takde.

Lepas tu pergi ke Teletubbies Hill. Zaman dulu takde Teletubbies Hill ni. Nak tau kenape panggil cmtu. Kalau tengok cerita tu mesti tau punye. Cantik pemandangan dia hijau je. Ade bunga kuning2. Memang mcm dlm cerita bebudak tu. Pergi tadi melaluli Gurun Savana. Tempat yg kita lalu ni sebenarnya kawah gunung berapi ye yg beratus2 tahun dah mati. So eceli kita jalan2 ni semua dalam kawah la. Gunung Bromo tu kira anak2 gunung berapi yg masih tinggal. Lepas pergi Bromo, Nora Danish pon ade shoot video music kat sini. So mmg cantik la tempat ni. Perasan plak aku ala-ala Nora Danish bergambo kat situ huhu.

Teletubbies Hill! Same kan mcm dalam TV huhu...

Baby Oil katanya...Bau dia wangi mcm minyak Johnson Baby

Next ade Pasir Berbisik. Boleh tengok Lion Stone. Batu tu rupa dia macam singa. Boleh la amik2 gambar kat situ. Time ni dah panas dah. Baju yg berlapis2 tadi dah habis aku bukak. Tinggal 2 lapis je hahaha.

Lion Stone

Pasir Berbisik

Sempat shopping baju lagi sikit sebab penjual tu masuk kawasan hotel. Balik hotel terus sarapan pagi. Lapar gilaaaa…nak beli makanan yg jual2 kat sana. Abah tak bagi. Sebab tatau halal ke tak. So balik hotel mmg melantak nasi goreng aku. Jamak makan sekali la ni untuk tengah hari. Sempat shopping baju lagi sikit sebab penjual tu masuk kawasan hotel.

Eh cerita pasal hotel tak abes lagi la. Jeng Jeng Jeng. Eceli masa aku umur 5 tahun dulu. Ade pengalaman pahit yg aku takkan lupa sampai bila-bila di Hotel Bromo Permai ni. Nak tau kenape. Saya kan Saya kan…Saya jatuh dalam jamban! Hahahahaa…Sejuk sangat sampai tergelincir bontot I masuk jamban. Nasib masa tu kecik lagi. So berry2 pon tak kunci pintu. Bontot masuk dulu. So kaki kat atas. Wakakaka. Menangis panggil abah. Nasib abah angkatkan. I kincin saje ye. So nak tanak mmg kena mandi air batu la aku malam tu. Org lain tak mandi aku sorang je yg mandi haha. Al-kisahnya kisah 22 tahun yg lepas. Lama dah..Tapi bende tu aku boleh ingat. Abah siap tunjuk bilik hotel kejadian. Ciss abah ni! Kantoi cerita ni dengan suami aku. Dia gelak gila-gila. Hampeh T_T

Ni la bilik tersebut

Ye disitu la tempat kejadian tersebut hehe

Check out and terus ke Batu. Sebelum tu singgah makan Nasi Padang n shopping2 kejap beli kerepek apel. Apel sangat terkenal dekat kawasan Batu ni. So semua orang pastikan anda wajib beli kerepek ini ok!! Rase dia mcm ubi sikit pon ade tapi manis apel dia ade erasa di hujung.

Malam tu kami tido Pondok Jatim. Pon takde air cond. Sebab tempat tu tinggi sikit. Jadi cuaca dingin2. Tapi kalau tengah hari kompem panas. Sayangnye..bilik cantik tapi bilik air kotor sikit. Ok tido merehatkan diri. Continue nantiiii