Pages

Wednesday, August 03, 2011

Jalan-Jalan Padang / Bukit Tinggi Indonesia - Day 3

OK sambung post untuk jalan2 aritu....Hari ke-3 di Padang!! Masih bermalam di Lima's Hotel...Sarapan dulu di hotel lepas tu keluar jalan-jalan...

Bergambar kenangan bersama pencungkil gigi


Ye Hotel kami menginap...Lima's Hotel


Sampai sudah di Lobang Jepang...Dulu Indonesia juga dijajah oleh Jepun...Jadi ni bekas jajahan tersebut...Tempat persembunyian di bawah tanah atau dikenali sebagai Lobang Jepang/Jepun


Di Hadapan pintu masuk Lobang Jepang..Curam gak tangga nak turun ke bawah..Kalau nak keluar balik kat sini pon boleh tapi disebabkan mak tak larat jadi kami keluar ikut pintu lagi satu yg tembus kat tepi jalan punye...Kalau nak tau...Lobang Jepang ni panjang, maknenyernyer masa Jalan-Jalan kat bandar Bukit Tinggi pon sebenarnyer kat bawah kaki kita ade Lobang Jepang...Sebab  tu bangunan sana tak leh tinggi2..sebab bawah tanah ade lubang sejarah ni...




Peace Yawww kami di dalam Lobang Jepang


Salah satu penjara tahanan zaman dulu...Pakcik tu citer dulu semua kena seksa..sampai ade yg wat2 mati..lepas tu jepun campak keluar melalui lubang..lepas tu baru tahanan dpt lepaskan diri sebab pura2 mati heheh




Ni pintu keluar




Ye duit 1000 rupiah yang lama...Pemandangan Ngarai Sianok menghiasi duit tersebut


Pemandangan Ngarai Sianok yg nampak ala-ala Grand Canyon kat U.S...Ntah bila la nak sampai ke Grand Canyon US lak...Kalau ikutkan gunung yg berlapis-lapis tu terjadi sebab pergerakan lapisan bumi..Wahhh hebat lak geografi aku...hohooho










"buk nak es-kerem?? Tapi kena beli la ahahhaha"


Gua tak sangka gua ade bakat gak dalam melukis..Walaupon cik atau skrg ni dah jadi Puan Noor Halila memberi markah D untuk lukisan daun gua masa sekolah dlu..tapi gua tetap berlatih melukis sampai ke Padang neghehee


Yg ni pegang kaler pensel pon tak penah..ade hati nak melukis meh??


Dengan pakcik pemandu pelancong 'Nofirman'






Meneruskan perjalanan ke Sulam Hajah Rosma...Kalau aku wat keje ni babai la..terbarai semua mesen ni aku kerjakan..halus sgt kerjanya..kena teliti lak tu


Sulam timbul


Ni la pemilik kedai sulaman ni...Puan Hajah Rosma




Macam aku cakap..anjing mmg perkara biasa untuk setiap rumah jadikan mcm binatang peliharaan..Tapi yg ni comel lak dia tido ahahha..OK Next!! Kita g ke Lembah Harau


Dengar kata kalau korang jerit ke atas betul2 menghala ke Batu ni...Suara korang akan bergema sejauh 1000 batu...ok aku tipu je 1000 batu tu...boleh la bergema..tapi tatau sejauh mane hehehe...


Cantik kan struktur batu dia..bawak balik buat tiang rumah besh gak ni


Lembah Harau / Lembah Echo


Air Terjun Lembah Harau 1..ade banyak air terjun kat sana...ade  4 kot semua...dekat2 je..n semua tinggi2 n cantik2






Aku suka tengok sawah padi menghijau..tambah pulak belakang dia mcm Grand Canyon...mmg cantik kannnn


Bukan Buah Rambai..aku tak ingat buah ape


Air Terjun Lembah Harau ke - 2






Bebudak ni makan Opak...Opak tu mcm keropok yg kat Malaysia yg besar pinggan tu...Pastu atas Opak tu diorang letak Mee Hoon...OK kira makan Mee Hoon dalam pinggan keropok..huhuh


Hah ni la mangsa untuk menjadi model aku...sehingga menjilat jari yawww~ Yang kuning2 tu kuah yg disapu atas Opak tu..Rase dia mcm rendang arwah nenek aku....Harga 30 sen sahaja satu




Perut pon dah lapo..Kita serang Nasi Padang kat Restoran Mis Munin..ni otw nak balik dari Lembah Harau


Jeng Jeng Jeng orang sane mmg terkenal angkat pinggan bertingkat2...Skill wa ckp lu..tak jatuh n tak tumpah


Ikan Bakar...Nyum Nyum


Macam-macam lauk ade...Lebih 10 jenis lauk dihidangkan..tp feveret aku ialah Udang Bakar Masak Lemak, Ikan Bakar and Sambel Lado dia...Terbaekkk wa ckp luuuuu


Sebelum


Selepas...Burp..Aku yg tak kuat makan ni makan 2 pinggan nasi OK...Tak yah citer org lain 3 pinggan lebih tak silap aku...


Dengan pemilik restoran...org negeri sembilan rupernyer...




Next kitorang g Kiniko..Perusahaan membuat keropok2 n kopi..Pisang Salai pon ade...Nyum Nyum


Leh minum free kat sana..aku try air rebusan daun murberry..ingat tak sedap...tapi sedap pulak rase dia....


klasik tak minum dlm tempurung kelapa...




Ni lagi klasik..minum dari kulit kayu manis heehhe


setelah bershopping di depan kedai


Jom g Istana Minang plak...Aritu istana ni terbakar..so ni tgh buat balik




Arghhhhhh beratnyer..Lol Poyo


Ni pon poyo


Ni pon same..ewah mak aku berlakon


ni depan rumah lama...tatau rumah sape..men amik gambo je umah sesape pon

Di malam hari g makan la dah lapo..Makan di Restoran Sederhana kalau tak silap...Tadaaa cantik kan warna

Murtabak Mesir...aku tak bape gemar sangat..Kuah dia manis...Lada+gula+kicap....Pastu isik murtabak ni sayur..takde daging pon..so kira mcm vegetarian punye murtabak...Murtabak Singapore kat Malaysia lagi besh kan???  

5 comments:

zul a.k.a kingsix said...

seronok nye berjalan2

CikanoT said...

sekali sekala beb..ilangkan tensi bekerja...

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Izinkanlah kami untuk memperkenalkan diri pada Tuan/Puan

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan dengan sepenuh hati di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Motto kami adalah : Kesenangan dan kegembiraan tamu adalah kebahagiaan kami.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

aziman omar said...

Bukittinggi Indonesia terkenal dengan kain sulam dan telekung nya yang sangat cantik dan menawan.Dapatkan corak kain sulaman terkini dengan harga yang TERsangatttt murah disana.Jangan lepaskan peluang shopping sakan di Bukittinggi Indonesia.
Dengan harga yang sangat berbaloi dan design terkini!!! Kami boleh bawa anda ke tempat kain sulaman yang menarik dan murah!!! Hubungi kami dan jom shopping di Bukittinggi bersama kami.
Kami sedia menawarkan khidmat tempahan hotel,pengangkutan,supir dan ground pakej.
Call/sms/whatsapp:0126665436 (Aziman) Lawati Blog kami:
http://freelancetour.blogspot.com/

shamidan said...

Gambaran yang membantu kami

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...